:: دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1398 1398 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 23-30 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل سازی و تحلیل محدوده پایداری آیرودینامیکی در کمپرسور محوری موتورهای توربوجت
جابر رگنی لموکی، نوذر اکبری، هیوا حسینی
چکیده:   (350 مشاهده)
استفاده فراوان از کمپرسورها در صنایع مهم، نظیر صنایع هوایی، لزوم کارایی بالا و محدوده عملکردی وسیع آنها را توجیه می­کند. ولی به دلیل وجود ناپایداری­های آیرودینامیکی، عملکرد مطلوب کمپرسورها، تنها در ناحیه محدودی اتفاق می­افتد. در این مقاله، هدف تعیین و تحلیل محدوده پایداری آیرودینامیکی کمپرسور محوری در موتورهای توربوجت می­باشد. برای این منظور، تئوری گریتزر، مورد استفاده قرار گرفته است. این تئوری، یک بعدی بوده و جهت بررسی سرج در کمپرسور کوپل شده به یک پلنیوم، ارائه شده است. اهمیت تحقیق انجام شده، اثرات مخربی است که پدیده­های سرج و واماندگی دورانی بر عملکرد و ایمنی توربین گاز هوایی وارد می­کند. لذا دانش و شناخت بیشتر نسبت به این ناپایداری­ها، امری ضروری به نظر می­رسد. تطابق نتایج مدل ریاضی استفاده شده در این تحقیق، با نتایج حاصل از مدل­های دیگر و همچنین همسو بودن این نتایج با نتایج آزمایشگاهی انجام شده در گذشته، صحت نتایج بدست آمده را تأیید می­کند. نتایج بدست آمده نشان می­دهند حجم کمپرسور، حجم پلنیوم (محفظه احتراق)، دمای محفظه احتراق و سرعت زاویه­ای کمپرسور، از پارامترهای مؤثر بر عملکرد پایدار کمپرسور می­باشند. بطوریکه با افزایش حجم کمپرسور، موتور پایدارتر می­گردد، ولی با افزایش حجم محفظه احتراق، از پایداری موتور کاسته می­شود. افزایش سرعت زاویه­ای کمپرسور نیز سبب ناپایداری موتور می­گردد، ولی با افزایش دمای محفظه احتراق، پایداری موتور افزایش می­یابد. این نتایج برای موتورهای J79 و J85 در قالب نمودارهایی استخراج شده است
واژه‌های کلیدی: کمپرسور، سرج، پایداری آیرودینامیکی، توربوجت، واماندگی دورانی
متن کامل [PDF 906 kb]   (58 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر (برق، عمران، معماری، هیدرولیک، ماشین آلات کشاورزی، ساخت و تولید، متالوژی، ریاضی، فیزیک، شیمی و ...)
دریافت: 1396/2/21 | پذیرش: 1396/2/21 | انتشار: 1398/6/26


XML     Print



دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1398 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها